Scaramouche

RECENSIE TWENTSCHE COURANT TUBANTIA 08-11-2008

jubilerend Scaramouche: muzikaal toptheater

OLDENZAAL – Het in 1968 door dirigent Geert Christenhusz opgerichte koor Scaramouche heeft in zijn veertigjarig bestaan een ontwikkeling doorgemaakt van koor tot een muziektheatergezelschap. De
groep is overigens nog steeds actief in kerkmuziek en als ‘gemengd koor’. Een multi-disciplinaire theatergroep met vele mogelijkheden. Die mogelijkheden had Christenhusz ten voile uitgebuit in het door hem geschreven muziektheater Scaramouche, opgedragen aan dit gezelschap en geschreven in een mengeling van toneelkarakters uit de Commedia dell Arte en het Italiaanse lied. De hoofdrollen werden ingevuld door professionals uit muziek- en theaterwereld. Een twaalfmans orkestformatie onder leiding van Christenhusz zelf, dansgroep Rouwhorst, uitgekiende belichting en passende animaties.
Decorontwerper Roland de Boer had een simpel maar zeer functioneel geheel gemaakt. Nodig want dit stadstheater heeft weinig toneelruimte en aangezien er geen orkestbak is, moest alles op het podium gebeuren. Spel wat in een hoek geplaatst was buiten het speelveld, kwam dan toch wat in de verdrukking aangezien er geen volgspots ingezet konden worden. Scaramouche, de clown, dromer en vrouwenversierder werd warmbloedig neergezet door theaterdier Herald Orriëns. Hij heeft een warme stem in het hoge register en weet uitbundigheid te laten Koren in het Straatzangerslied en intieme verleiding in zijn duetten met onder andere Laura, gepassioneerd neergezet door Ivette van Laar en secretaresse Lucy in een dominants rol van Katius Principato. Als extra geliefde van Scaramouche was daar de relativerende Astrid Krause. Met haar warme stem vertolkte ze perfect Ik zing mijn lied. De straatzanger wordt overgehaald door de louche impresario Johan (Mark Stouwdam) om zijn geluk in Holland te proberen. Een fiasco, dus terugkeer in de warme Italiaanse armen van Rimini. Alterego Niek Boes in de rol van de geest van Scaramouche liep soms door zijn grote toneelaanwezigheid de anderen voor de voeten. Zijn spel was echter vol humor, verfijnd en aansprekend. Koor Scaramouche speelde de sterren van de hemel. Scenewisselingen, zang, beweging. Het liep perfect en klonk heel homogeen vooral bij de ondersteunende zang van de solisten. Een topper was door de kostumering en de enthousiaste drive het theaternummer Spanish Harlem. Het moet voor dit koor heerlijk werken zijn met zo’n volbloed theaterorkest, met heerlijke gekruide Italiaanse arrangementen en bovenal een muzikaal leider die de taal van het theater spreekt.

Copyright © Mélange alle rechten voorbehouden | website en realisatie CSK WebDesign Oldenzaal

Powered by Warp Theme Framework