JOARGANG

RECENSIE TUBANTIA 06-11-2006

Joargang: tijdloos mooi

THEATER Oldenzaal, Stadstheater De Bond, donderdagavond Muziektheater Mélange met ‘Joargang’ Solisten: Anouk van Dijk, Josje de Weerd, Marja Reinders, Herald Orriëns, Hans van der Werf, Maria Fernández Álvarez Met medewerking van muziektheatergroep Scaramouche. Tekst en muziek: Geert Christenhusz. Productie: Annet Meijerink. Regie: Evert de Vries
Joargang is een muzikaal sprookje met de tijd als richtsnoer. Een thema met ongelooflijk veel mogelijkheden. Daar heeft schrijver en arrangeur Geert Christenhusz dankbaar en goed gebruik van gemaakt. Al begrijp ik niet goed waarom hij nadrukkelijk aangeeft Twente als basis en inspiratie te gebruiken. Daarmee haalt hij twee thema’s door elkaar. Het gebruik van de ‘modersproake’ past uitstekend in een stuk als Joargang. Persoonlijk ben ik een liefhebber van de Twentse taal en cultuur maar de momenten waarop de schrijver in dit stuk van het Twents gebruik maakt vond ik niet altijd even logisch. De melodieën zijn tijdloos en onderstrepen op prachtige wijze het tijdbeeld. Van een Franse chanson in de zomer via de blues in de herfst naar het kerstlied. De verbindende teksten van de maanden volgden elkaar soepel op. Joargang heeft mooie teksten, soms luchtig en speels, vaak filosofisch. Verwachtingsvol in de lente, nostalgisch in de herfst. En juist als je denkt dat het afscheid
onherroepelijk is, gloort er nieuwe hoop: een nieuw jaar. Alleen spel en tekst in het stamcafé pasten niet in het geheel. Vadertje Tijd was op zich een sterke creatie. Jammer dat hij zijn ware kracht pas kreeg in september, door het gebruik van teksten op rijm. Was er aan het begin van de voorstelling nog her en der enige aarzeling te bespeuren, na de pauze stond de voorstelling als een huis. Het zal regisseur Evert de Vries best hoofdbrekens hebben gekost voordat alle personen een plekje
hadden op de speelvloer. Het heeft ook wel iets aandoenlijks wanneer zo’n grote groep zangers gaat acteren. Wat mij betreft hadden de ‘maanden’ op de momenten dat ze niet in actie waren, wat meer bevroren mogen zijn. Prachtig in balans was het tableau vivant in de herfstaquarel. De solisten bewogen zich veel vrijer, over hun prestaties niets dan lof. De muzikale begeleiding was, zoals te verwachten viel, perfect. Aan alle randvoorwaarden was bijzondere aandacht besteed. Een mooie diapresentatie op de achtergrond ter ondersteuning van de sfeer in de verschillende maanden. Een sober maar uitgekiend decor. Verzorgd vanaf een zorgvuldige perscampagne en een prachtig uitgevoerd programmaboekje tot en met de champagne na afloop. Niets was aan het toeval overgelaten. De tijd is gekomen dat dit muziektheater een vaste plaats heeft in het Oldenzaals theaterleven. Wordt het niet eens tijd over de stadsgrenzen te gaan kijken?
Janny Huiskes
‘JOARGANG’

De muziektheatervoorstelling ‘JOARGANG’ is eigenlijk een muzikaal sprookje, waarin het begrip ‘TIJD’ centraal staat. Over een periode van één jaar zien en horen de toeschouwers en toehoorders wat tijd met mensen doet. Elke maand van het jaar brengt haar eigen specifieke sfeer mee; weergegeven in een lied. Elke maand is te vergelijken met een stadium van een mensenleven.
Tijd kan ons regeren, maar we zijn tevens vaak op zoek naar tijd: Hecht je niet te veel aan de tijd, maar ga er ook niet te achteloos mee om!
Het sprookje is geschreven vanuit de Twentse cultuur, in taal, maar ook in situering en levensgevoel. De stad Oldenzaal, de Tankenberg, Witte Wieven, het zijn de juiste ingrediënten voor onvervalst Twents Muziek Theater!
Toch ontbreken ook de Nederlandse liedjes en teksten niet. Ook ‘vreemdelingen’ kunnen het stuk begrijpen en verstaan; een prachtig voorbeeld van integrerend theater (knipoog)!
Het script, de composities en de arrangementen zijn gemaakt door Geert Christenhusz die tevens de muzikale leiding heeft van het project. Regisseur is Evert de Vries en de productieleiding wordt gedaan door Annet Meijerink van het Oldenzaalse Muziektheaterbureau Mélange.
Solisten zijn: Marja Reinders, Anouk van Dijk, Maria Fernandez Alvarez, Josje de Weerd, Herald Orriëns en Hans van der Werf.
De Muziek Theater Groep Scaramouche verzorgt de koorgedeelten en enkele grotere en kleinere rollen, terwijl Herman Brouwer en Henk Weusthof een hoofdrol op zich nemen. Om de sprookjesachtige sfeer te benadrukken danst het Nederlands Kampioenspaar Stijldansen, Arjan Mondria en Wendy Bosch, een romantische tango bij de stijlvolle compositie voor de maand september: ‘Septembertango’.
Het geheel wordt begeleid door een 8- koppig orkest, samengesteld uit professionele musici uit de regio.
De multimediale decoreffecten zijn van Daan Christenhusz en Henk Verschoor, beiden student van de afdeling Kunst & Techniek, Saxion Hogeschool te Enschede.

Van de liedjes en instrumentale intermezzi is een CD opgenomen, die op de avond van de prémière 2 november gepresenteerd is en inmiddels bij Lansink (Grotestraat, Oldenzaal) en in alle platenzaken, boekhandel Heinink, slijterij De Meijbee en in de omliggende plaatsen bij de V.V.V.’s te koop is.
Deze c.d. is bij Radio Oost in november als album van de week gepresenteerd!

PERSBERICHT DE ROSKAM

‘Joargang’ in Oldenzaal met Twentse muziek en cult

Een theatervoorstelling in het dialect blijft vaak hangen in de plaatselijke revue, maar Mélange (een muziektheaterbureau uit Oldenzaal) gaat net een stapje verder. De voorstelling ‘Joargang’ heeft niet alleen Twents als voertaal, maar pretendeert in z’n geheel de Twentse cultuur uit te dragen. Mede daarom is de productie gefinancierd met gelden van onder meer het Prins Bernhard Cultuurfonds, de Geldermanstichting Oldenzaal, de gemeente Oldenzaal, de provincie Overijssel en de Stichting Alphons Gaalman. De première is volgende week donderdag in Stadstheater De Bond.

De verhaallijn is een soort op sprookje waarbij het draait om tijd. De voorstelling speelt zich af binnen één jaar. De sfeer van elke maand wordt op het podium tot uiting gebracht, niet alleen dramatisch, maar ook met sketch en lied. ‘Joargang’ wil laten zien wat tijd met mensen doet, welke impact het heeft op ons doen en laten. Het sprookje is doorspekt met plaatselijke taferelen en situaties van met name Boeskoolstad, herkenbaar voor Oldenzalers, maar ook voor andere Tukkers, want wie kent niet de Tankenberg buiten de wallen van de oude stad en wie is onwetend over het bestaan van de witte wieven? Het decor is multimediaal en door de studenten Daan Christenhusz en Henk Verschoor van de afdeling Kunst & Techniek van Saxion Hogeschool Enschede ontworpen.

Liefhebbers van onvervalste Twentse muziek komen in ‘Joargang’ stevig aan hun trekken, want de voorstelling heeft een aantal regionaal uitgevoerde muziektheatrale elementen als pijlers. Geert Christenhusz en Annet Meijerink van Mélange spreken zelf “een mooi voorbeeld van integrerend theater”, waarbij ze op het multidisciplinaire karakter doelen, maar ook op het feit dat het geen platte humor is, zonder daar een waardeoordeel over te vellen, maar een diepgravend drama over het mensdom in dit deel van het land. Overigens worden er ook Nederlandstalige teksten gedebiteerd. Niet alles is Twents, zoals in Twente niet iedereen hetzelfde spreekt; het vloeit in elkaar over.

Zowel het script als de composities als ook de arrangementen zijn van de hand van Christenhusz, artistiek leidersman van Mélange. Voor de solopartijen zijn Marja Reinders, Anouk van Dijk, Maria Fernandez Alvares, Josje de Weerd, Herald Orriëns en Hans van der Werf uitverkoren. Ze worden bijgestaan door de muziektheatergroep Scaramouche. Bijzonder is dat speciaal voor deze voorstelling het nationaal kampioenspaar stijldansen is aangetrokken: Arjan Mondria en Wendy Bosch. Het zegt alles over het streven naar perfectie. Ze dansen een romantische ‘Septembertango’.

Er zijn in elk geval nog twee voorstellingen in het Stadstheater De Bond te Oldenzaal, te weten op zaterdagavond en zondagmiddag.

Muziektheater

• Spiegels 2013