Die Geschichte der Lili Marleen

RECENSIE TWENTSCHE COURANT TUBANTIA 15-09-2004

MUZIEKTHEATER Oldenzaal, De Bond. ‘Die Geschichte der Lili Marleen’. M.m.v muziek¬theatergroep Scaramouche. Solis-ten: Vera Scholten, Ellen Pieterse, Heijo van Gimpte en Herald Or riëns. Begeleidingsorkest samenge¬steld uit muziekstudenten uit de Eu¬regio. Vormgeving: Ronald de Boer. Dans: Muriel Bok en Danielle Stege¬man. Animaties: Saxion Hoge-school Enschede, afdeling Kunst en Techniek. Regie: Evert de Vries. Script, arrangementen en muzikaleleiding: Geert Christenhusz. Produc¬tie Theaterbureau Melange. Annet Meijerink.

Van openluchtvoorstelling naar theaterproductie met Lili Marleen

Vorig jaar als openluchtvoorstelling tijdens de Laga in Losser en dan nu vier avonden in het knusse stadstheater De Bond in Oldenzaal. Dat lijkt eenvoudiger dan het is. Alles is al geregeld, denk je dan. Iedereen weet wat gebeuren moet. Het koor kent zijn partijen, de solisten kunnen het wel dromen en de tekstzeggers weten exact wat ze doen moeten. Een beetje muziek erbij en klaar is Kees. Was het maar waar! Het zal ze zeker niet zijn meegevallen om dit theaterstuk te transponeren naar een zaal die nauwelijks de ruimte biedt om dit feestje te laten plaats vinden. Want een feest blijkt het wel te zijn. Het wordt gaandeweg de voorstelling steeds uitbundiger en mijn collega die destijds verslag uit mocht brengen van het eerste deel van de avond heeft heel wat gemist.

Een waagstuk was het wel om deze herhaling te doen. De oorspronkelijke enscenering zal veel ruimte gehad hebben, die nu niet helemaal realiseerbaar was. Kortom, ik ben er van overtuigd dat de openluchtvoorstelling indrukwekkender is geweest. Maar dat betekent niet dat een avondje Lili Marlenen’ in De Bond verloren moeite zou zijn. Daarvoor was het te ontwapenend en energiek tegelijk met, en daar kun je alleen al voor gaan, schitterende zang van getalenteerde solisten. Je moet wel van het genre houden en die liefhebbers zijn er kennelijk genoeg. Het waren echt niet alleen maar ouderen die de eerste avond aanwezig waren er was een grote middenmoot naar de jongere kant. Geen jeugd, maar dat was ook niet te verwachten. Tenslotte zijn de uitvoerenden op een enkele uitzondering na ook geen tieners of twintigers. Natuurlijk wel nostalgie voor hen die nog herinnering hebben aan de tijden van voor de oorlog en daar is niks mis mee. Blijft toch wel dat het door elkaar genomen schitterende schouw-muziekspel in twee nogal verschillende delen uiteenviel. Voor de pauze met wat moeite een aanloop, wat geschiedenis en simpele vertellingen. Niet altijd even lekkere combinaties van koor en orkest en een enscenering die nogal statisch was. Daarin veranderde niet veel in het deel na de pauze maar er zat wel meer `schwung’ in. Dat klopt, zal de organisatie zeggen daar was de tijd ook naar, van na de oorlog tot Elvis. Dat is zo natuurlijk, maar als muziektheater voldeed dat zoveel meer dat het opviel.

Met respect en waardering zagen we deze muziektheateruitvoering klimmen naar een apotheose waarin kunnen en kennen werden getoond met een bewonderenswaardig enthousiasme en zij de kenmerken kreeg van een professionele operette-uitvoering.

Muziektheater

• Spiegels 2013

Spiegels 2013