De Telegraaf 28-10-2018

OLDENZAAL – Nog voordat het carnavalsseizoen boven en onder de grote rivieren op de ’elfde van de elfde’ opent, komen de vedettes van het Twentse ’buutreednen’ bijeen om uit te maken wie het publiek het hardst laat schuddebuiken. De ene na de andere soms enigszins spottende en schunnige – maar altijd als ’uit het leven gegrepen’ – grap ging zaterdagavond bij deze jokers van de moderne tijd over de lippen.

Carnaval valt niet te snappen. Als je ermee bent opgegroeid, beleef je dat naar alle waarschijnlijkheid nog steeds ieder jaar vól overgave. Of je háát het vanuit de grond van je hart. Het feest der zotten is weliswaar nog niet van start gegaan, de volksartiesten die optreden tijdens de vele kolderieke carnavalsavonden in den lande staan al lang en breed te trappelen van ongeduld.

Bennie Morsinkhof, beter bekend als zijn alter ego Karel van de Kate, won zowel de publieks- als de juryprijsⒸ ROBERT HOETINK
Bennie Morsinkhof, beter bekend als zijn alter ego Karel van de Kate, won zowel de publieks- als de juryprijsⒸ ROBERT HOETINK

’Buuts’

Het jaarlijkse Twents Buutfestival in Oldenzaal brengt diezelfde lichtvoetige humor. Zaterdag was daarom het theaterpodium voor de ervaren amateurs die beurtelings hun kunsten vertoonden als al bij opkomst danig op de lachspieren werkend typetje: optredens die regionaal ’buuts’ heten.

Bennie Morsinkhof, beter bekend als zijn alter ego Karel van de Kate, won zowel de publieks- als de juryprijs. De inwoner van Haaksbergen kent de kneepjes van het vak precies. „De mensen moeten aan je lippen hangen. Er moet een mooi verband in zitten. De emotie. Al die dingen zijn belangrijk.”

De organisatoren Annet Meijerink-Nijhuis en Geert Christenhusz benadrukken middels dit festival, naast het humoristische en volksvermakende aspect, tevens het levend houden van het Twents en aanverwante Saksische dialecten als het Drents en Achterhoeks: „Veget al ’t zoer gedram en al ’t slims wat oe oawerkwam, venoamd geet ’t dak d’r of!” (*ofwel: vergeet al het zure gedram en al het erge dat je overkwam, vanavond gaat het dak eraf) belooft Christenhusz het publiek.

„Zo’n buutreedner of tonspreker is eigenlijk niets anders dan wat tijdens Middeleeuwen een harlekijn deed. Iemand die commentaar heeft over de gemeenschap, de mensen een spiegel voorhouden. Tijl Uilenspiegel, zulke types. Tegenwoordig heeft dat in de carnavalswereld al snel een politieke inslag”, weet Christenhusz. „Vroeger was alles wat ze voordroegen op rijm. Nu is het meer de kant van de conference opgegaan, althans in Nederland.”

Bennie Oude Oosterik trad voor het eerst op tijdens het Buutfestival, maar dan wel met een clownesk personage dat hij al zo’n 25 jaar vertolkt. „Het zit me in de genen, want mijn moeder deed het vroeger ook.”

Apparatuur stuk, klappen maar

Enige domper op het feestgedruis was de totstandkoming van de publieksprijs, nadat alle voorstellingen waren geweest. Apparatuur liet het eerst afweten, waardoor per festivaldeelnemer meerdere malen opnieuw een applaus gemeten moest worden. Het gemor hierover verstomde snel, want iedere bezoeker had toch al last van zere klaphanden. Enthousiast als ze waren over het voorgeschotelde narrenspektakel in dit pre-carnavalsseizoen.

 

https://www.telegraaf.nl/nieuws/2734461/twentse-grap-kan-niet-zonder-dialect-venoamd-geet-dak-d-r-of

Harrie Nordkamp als ’Harm van oaln Dries’ de stucadoor tijdens zijn optreden. Hij eindigde als tweede.Ⓒ ROBERT HOETINK
Harrie Nordkamp als ’Harm van oaln Dries’ de stucadoor tijdens zijn optreden. Hij eindigde als tweede.Ⓒ ROBERT HOETINK

Muziektheater

  • Spiegels 2013

    Spiegels 2013

    Muziek Theater Groep Scaramouche gaf op 19 en 20 april …
  • Scaramouche

    Scaramouche

    “Scaramouche” is het gezelschap terug in het land waar Scaramuzzia …
  • JOARGANG

    JOARGANG

    De muziektheaterproductie ‘JOARGANG’ mag een regelrecht succes genoemd worden, getuige …
  • UND DANN….BLEIBT NUR DER SCHMERZ

    UND DANN….BLEIBT NUR DER SCHMERZ

    Kurt Weill is voor velen een begrip en voor degenen, …

Recensies

  • Scaramouche

    RECENSIE TWENTSCHE COURANT TUBANTIA 08-11-2008 jubilerend Scaramouche: muzikaal toptheater OLDENZAAL …
  • JOARGANG

    RECENSIE TUBANTIA 06-11-2006 Joargang: tijdloos mooi THEATER Oldenzaal, Stadstheater De …
  • Die Geschichte der Lili Marleen

    RECENSIE TWENTSCHE COURANT TUBANTIA 15-09-2004 MUZIEKTHEATER Oldenzaal, De Bond. ‘Die …
  • UND DANN….BLEIBT NUR DER SCHMERZ

    En dan… rest slechts de betovering MUZIEKTHEATER OLDENZAAL – Première …

Nieuws